All blogposts

Toon je Vero aard by Pauline Eeckhout

28 February 2018
blog-toon-je-vero-aard

De mens is een sociaal beest. We hebben de natuurlijke neiging om contact te zoeken. Dat is een van de redenen waarom het aantal mensen die actief zijn op sociale media de laatste jaren exponentieel de hoogte is in geschoten. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat,… Ze zijn nauwelijks nog weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar doorheen de jaren zijn zij beetje bij beetje hun origineel doel uit het oog verloren: mensen dichter bij elkaar brengen. Sponsored posts zijn schering en inslag en ingewikkelde algoritmes bepalen welke content we te zien krijgen. Maar er is misschien hoop...

Community eerst

Vero, letterlijk ‘waarheid’, werd in 2013 opgericht, maar kwam vandaag pas in de schijnwerpers te staan, nadat een aantal invloedrijke Instagrammers postten dat ze de app gingen gebruiken. Instagram staat momenteel al vol met mensen die hun profiel op Vero delen met de hashtag #Vero en die hun volgers vragen zich aan te sluiten bij de community. Ook op Twitter is de hashtag #Vero trending. Toevallig net nadat Kylie Jenner kritiek uitte over Snapchat op Twitter, Instagram zijn algoritme veranderde (wat bij vele influencers in het verkeerde keelgat schoot) en Facebook ervan beschuldigd werd de Belgische privacywet te overtreden? Misschien niet.

Dit ‘nieuwe’ sociale netwerk wil ‘back to the roots’, terug naar de essentie van sociale media en zich profileren als een waarheidsgetrouw medium waar mensen contacten kunnen leggen en vrienden en familie niet gereduceerd worden tot een simpele like of volger. Wanneer we vandaag een boodschap delen op sociale media krijgen al onze volgers dezelfde boodschap te zien. Vero vertrekt vanuit het principe dat we IRL niet met iedereen dezelfde dingen delen, maar onze boodschap aanpassen aan onze gesprekspartner. Met elke vriend of kennis delen we immers andere interesses. Op het multimediale platform kan je content sharen maar ook ontdekken. Arty foto genomen? Interessant boek gelezen? Spannende film gezien? Nieuwe tune ontdekt? Op zoek naar coole hotspots voor je aanstaande city trip? Deel het allemaal waar, wanneer jij wil en met wie je wil. Vero gelooft dat wanneer je niet eenzelfde bericht verstuurt naar je hele achterban, je je natuurlijker gaat opstellen. Daarom kan je opteren om een bericht enkel te laten zien aan goede vrienden, vrienden of kennissen van Vero. En nee, deze mensen zullen hun categorisering niet kennen.

Geen reclame, bedankt

Wat Vero onderscheidt van de concurrenten is het feit dat ze hun inkomsten niet halen uit advertenties. Maar eerlijkheid komt met een prijskaartje. Gebruikers zullen jaarlijks een bedrag moeten betalen om lid te mogen zijn van de Vero-community. Hierdoor kan Vero wel een reclamevrije omgeving creëren en focussen op hun hoofddoel: je offline sociaal leven online onderhouden en verderzetten. Gedaan met het boosten van posts om je publiek te bereiken. Je news feed bestaat uit alle posts van alle mensen die je volgt in chronologische volgorde. Bovendien streeft Vero ernaar zo weinig mogelijk data te verzamelen over hun gebruikers.

Maar toch kunnen ook brands en liefdadigheidsinstellingen op de Vero-boot springen. Je kan met jouw posts geld inzamelen of producten verkopen via de feature ‘Buy now’ en ‘Donate now’. Als verkoper moet je betalen voor zo’n button die dan gelinkt is aan je verkoopswebsite, maar als vereniging niet.

Alles wat sociale media tot nu doe gedaan hebben, doet Vero in ieder geval anders. Gaat Vero zorgen voor een revolutie? Who knows. Maar download de app snel, want de eerste miljoen accounts krijgen de app gratis.

More articles

  • VR-creatie Miquela Sousa rijzende ster op Instagram

  • Chatbot en route vers la conversation 3.0

  • Réseaux sociaux vers un nouveau business model ?