Digital Marketing in 2014: Focus op mensen, niet op sites!

by Truus Heremans on in Tips, Strategie, Web/Digital

Gedurende twee dagen kwamen top digital marketing experts en enthousiastelingen samen op BrightonSEO, de grootste conferentie voor zoekmachineoptimalisering in Engeland. En ook wij waren erbij!

Op woensdag 23 april werd een serie van workshops gehouden waarin de grootste trends en uitdagingen in de online marketing industrie aan bod kwamen. De dag erna namen een reeks fantastische sprekers het woord rond de rol van zoekmachineoptimalisering, social media en content marketing in het huidige digital marketing landschap.

Hierbij maak ik voor jullie een korte samenvatting en 'key takeaways' na mijn bezoek aan BrightonSEO.

Digital marketing in 2014

Het digital marketing landschap heeft de voorbije jaren enkele grondige tranformaties ondergaan. Zo blijft Google haar algoritme steeds verfijnen om zo goed mogeljk te kunnen inspelen op de specifieke noden van haar gebruikers en de zoekresultaten hierop te kunnen afstemmen.

Naarmate Google zich steeds meer focust op de gebruiker en zijn/haar behoeften bij de bepaling van de zoekresultaten, moeten digital marketeers hun activiteiten ook dringend herzien willen zij nog optimale resultaten behalen. "Vandaag de dag zal de focus dus meer moeten liggen op mensen en minder op sites." horen we vele sprekers herhalen. Links zijn niet de enige manier om de online zichtbaarheid van uw website te vergroten. Het engageren van de gebruiker is minstens even belangrijk en Google houdt hier zeker ook rekening mee wanneer ze zoekresultaten bepalen.

Om in 2014 succesvolle online marketing resultaten te behalen, moeten we dus sterke en relevante content creëren die het doelpubliek kan engageren en overtuigen.

Wat is 'engagerende' content nu precies?

Bij de creatie en verspreiding van uw content online dient u in de eerste plaats rekening te houden met uw doelpubliek. Stel uzelf de vraag: Wie is uw doelpubliek? Op welke online platformen zijn zij aanwezig? In welk type content zijn zij precies geïnteresseerd? En hoe kan ik een antwoord bieden op de vragen die zij hebben?

Schrijf uw content altijd in functie hiervan om een antwoord te bieden op de vragen die het meest leven bij uw doelpubliek.

Maar dit is uiteraard niet voldoende. U kan immers heel wat krachtige content online plaatsen, maar u moet er natuurlijk ook voor zorgen dat die uw doelpubliek goed bereikt. Gezien de ongelofelijk grote hoeveelheid content waaraan de online gebruiker op dagelijkse basis wordt blootgesteld, moet u er tevens voor zorgen dat uw content ook effectief de aandacht van uw doelpubliek kan trekken.

Betrek tevens experten binnen uw industrie, zoals invloedrijke bloggers en journalisten, door hen relevante en exclusieve informatie aan te bieden. U helpt hen aan nuttige informatie, zij helpen u bij de verspreiding van uw content. Zoekmachineoptimalisering en PR zijn niet langer aparte entiteiten, maar kunnen elkaar enorm versterken om zo het succes van uw online marketing campagne te vergroten.

Tijdens BrightonSEO boden enkele sprekers meer inzicht in de types content  dat in 2014 het meest doeltreffend de aandacht van de online gebruiker kunnen trekken:

1. Infografieken. Mensen houden van visuele content. Investeer steeds voldoende in dataonderzoek en zorg ervoor dat uw infografiek nieuwe en relevante informatie verspreidt. Dit zal meer shares en publiciteit genereren, waardoor u vervolgens ook indirecte, natuurlijke links naar uw website kan verwerven.

2. Online games & quizzen. Dit type content vereist uiteraard een net iets groter budget, maar door de juiste personen op de juiste manier te contacteren én te belonen kan u uit dit type content heel wat voordeel halen. Uit games en quizzen kan immers heel wat relevante data naar voren komen, die u dan exclusief aan journalisten en bloggers kan aanbieden.

Meer publiciteit kan dan op zich weer meer links naar uw website kan genereren; een eerder indirecte impact op uw zichtbaarheid in de zoekresultaten.

3. 'Egobait'. Nodig een reeks expert-bloggers uit om hun opinie over een bepaald onderwerp te geven. Giet dit dan vervolgens in een overtuigend artikel. Aangezien mensen graag content delen waaraan ze zelf meegewerkt hebben, kan uw content makkelijk een veel groter publiek bereiken (de volgers basis van iedere blogger die u betrokken heeft).

Het betrekken van een expert kan overigens de loyaliteit van uw doelpubliek verhogen, hetgeen dan weer meer shares en indirect meer links naar uw website kan teweegbrengen.

4. Surveys. Journalisten en bloggers zijn doorgaans bijzonder geïnteresseerd in de opinie van de online gebruiker. Dit type content kan u niet alleen heel wat nuttige data en resultaten opleveren, maar kan ook een grote impact hebben op uw online zichtbaarheid in de vorm van blogberichten en persberichten, die op zich ook nieuwe links naar uw website kunnen genereren.

5. (Expert) Interviews. Ondanks het feit dat dit type content slechts een beperkter budget vereist, zijn de resultaten niet minder relevant. Interviews laten immers toe om met gepassioneerde mensen in contact te treden; experten die een goede volgers basis hebben op allerlei sociale platformen, bloggers en journalisten die een sterke autoriteit hebben in hun industrie. De invloed van deze online 'influencers' op uw doelpubliek kan bijzonder groot zijn, hetgeen een uiterst positieve impact kan hebben op uw reputatie en zichtbaarheid op online platformen.

Focus op 'mensen', niet op sites

Content die uw doelpubliek kan engageren biedt dus niet alleen 'directe', maar ook heel wat 'indirecte' voordelen. Zo is bijvoorbeeld de kans groter dat ze gedeeld zal worden via andere (sociale) kanalen. Mensen delen immers sneller content die voor hen relevant and interessant is. Deze toenemende zichtbaarheid doet dan weer de kans toenemen dat er over het topic geschreven zal worden, ook op andere sites - hetgeen op zich dan weer het aantal toegangspunten ('links') naar uw website kan doen toenemen. 

Digitale marketeers mogen dus niet meer strikt denken in termen van 'zoekmachinezichtbaarheid' bij het opzetten van hun campagnes. Net zoals Google moeten zij steeds uitgaan van de noden de gebruiker, met het succes in de zoekresultaten als een natuurlijk gevolg hiervan.

For more information about this: contact Truus via truus@voice.be