Amazon wil pakjes versturen nog voor je ze hebt besteld

by Steven Piessens on in Social media, Mobile, Web/Digital

De plannen van Amazon doen denken aan de film Minority Report uit 2002 van Steven Spielberg met Tom Cruise in de hoofdrol. In deze sci-fi film pakt de politie moordenaars op nog voor ze een moord hebben gepleegd. Het bedrijf Amazon verkreeg recent een patent op een methode om te voorspellen wie wat gaat kopen. Omdat Amazon heel erg groot is, heeft het veel data om aankoopgedrag van klanten te kunnen voorspellen.

Amazon neemt berekend risico

De plannen van Amazon lijken futuristisch maar niets is minder waar. De nieuwe methode voorspelt wat iemand gaat kopen op basis van zijn vroegere aankoopgedrag, zijn verlanglijst en wat andere vergelijkbare klanten hebben gedaan. Het (nog niet bestelde) pakje wordt voorbereid, ingepakt en verstuurd naar het dichtstbijzijnde verzendpunt van de klant. Als die besteld heeft, kan het pakje razendsnel worden bezorgd. Besluit de klant nadien toch niet om aan te kopen, dan is de kans groot dat iemand anders uit de buurt het pakje alsnog koopt. Voor Amazon is de kans op niet-bestelde pakjes klein genoeg om het berekend risco te nemen. En het komt Amazon uiteraard goed uit dat ze – net in een periode dat ze onder vuur liggen omwille van de werkomstandigheden –  met nieuwe snufjes als drones en patenten met voorspellende kracht kunnen uitpakken. Hoogmoed voor de val of een briljante marketingstrategie? De nabije toekomst zal het uitwijzen...

Amazon wil consumentengedrag voorspellen aan de hand van big data

Vraag het aan Facebook

Facebook zou in staat zijn om scheidingen te voorspellen van koppeltjes, nog voor ze zelf aan scheiden denken. Onderzoekers zochten naar patronen die gerelateerd zijn aan relatiebreuken: oude vrienden opzoeken, vriendenkringen die uiteenlopend zijn, minder lachende gezichtjes posten, enzovoort. Dan is de vraag, als je zelf nog niet weet wat je wilt, maar je gevoel wel, mag dit dan worden gebruikt? En zo komt Minority Report wel heel dicht bij de werkelijkheid. Er is echter hoop: uit de ‘big data’ is dan weer gebleken dat je waarschijnlijk niet op kerstavond gedumpt wordt...

Bekijk big data niet te groots

De meeste grote ondernemingen hebben data die mogelijkheden bieden. Dat is helemaal niet nieuw. Enkele voorbeelden: ziekenhuizen kunnen op basis van patiëntendata voorspellen welke behandelingen de beste resultaten geven. Call centers kunnen op basis van vele duizenden gesprekken bepalen wat piek- en dalmomenten zijn om de telefoon te bemannen. Sportploegen kunnen op basis van data inzage krijgen in de prestaties van atleten. Wat is dan wel nieuw aan ‘big data’? De commercialisering van data is volgens mij de grootste trend. Marketers beseffen dat data die vroeger achter gesloten deuren bleven, veel geld kunnen opbrengen. Ze kunnen doorverkocht worden of via digitale toepassingen zoals apps aangeboden worden aan gebruikers en consumenten. Maar het privacy-spook loert altijd om de hoek. Als data voldoende geanonimiseerd zijn, de ethische spelregels gerespecteerd worden en de betrouwbaarheid van de data afdoende bewezen is, dan bieden ‘big data’ grote kansen. 

Welke ‘big data’ zitten er in jouw onderneming en welke kansen bieden ze? Voice kan je helpen om de mogelijkheden te ontdekken en je te behoeden voor de valkuilen.