Voice conversationeler dan ooit

by Karel Goethals on in Voice, Strategie, Social media, PR

Voice, het Brusselse communicatiebureau voor Conversational Marketing & PR, zet zijn positionering verder op punt met het concept ‘merkterritorium’. Ter ondersteuning van die nieuwe positionering versterkt het zijn team met twee nieuwe medewerkers en krijgen de visuele identiteit en de website een grondige make-over.

Voice werd in 2008 opgericht binnen de communicatiegroep VO Group, onder leiding van Michel Culot en Patrick Parmentier. Het oorspronkelijke idee ervan bestond erin om de verschillende stakeholders in de samenleving via conversaties samen te brengen rond een merk of een maatschappelijk project: burgers, consumenten, merken, instellingen…

Voice maakt merken conversationeel met behulp van communicatieterritoria

Social media en public relations hebben hun efficiëntie al bewezen als het gaat om het opzetten en het ontwikkelen van die conversaties. Om het potentieel van deze kanalen ten volle te benutten, raadt Voice aan om ‘merkterritoria’ te bouwen die rekening houden met enerzijds de belangen en verwachtingen van de consument, en anderzijds de objectieve waarden en commerciële aspecten van het merk. 

Onze ervaring wijst uit dat maximum 30% van de content die een merk deelt, betrekking mag hebben op de rationale informatie van het bedrijf (over zijn producten, diensten...) om efficiënt te zijn op sociale netwerksites, terwijl de resterende 70% een meer emotioneel karakter moet hebben”, zegt Patrick Parmentier, general manager van Voice. 

Een nieuwe grafische identiteit en een nieuwe website

Uiteraard staat conversatie centraal in de grafische identiteit van Voice. Ten eerste het logo, dat als een echt wapenschild in de vorm van een tekstballon de medewerkers van Voice samenbrengt rond de overtuiging dat conversaties dé te volgen weg zijn voor de ontwikkeling van merken. De verschillende kleurvlakken van het logo verwijzen naar de verschillende conversaties in de samenleving, alsook naar de verschillende netwerken en media waar die conversaties plaatsvinden.

Ook de nieuwe website (www.voice.be) wil in de eerste plaats conversationeel zijn en is opgebouwd rond drie grote onderdelen:

  • The Conversationalist: de blog van de experts van Voice waar ze hun ervaringen, inzichten en adviezen rond het beheer van e-reputatie en conversaties delen.
  • Het team: de medewerkers van Voice kregen een bijzonder prominente plaats om hun expertise en enkele aspecten van hun persoonlijkheid voor te stellen. Via de site kan iedereen gemakkelijk in contact treden met de experten van het bureau.
  • Tools: de site reikt bedrijven een eenvoudig hulpmiddel aan om hun ‘Conversational score’ te berekenen. Daarmee krijgen zij een eerste beeld van het conversatiepotentieel van hun merken.

Nieuwe medewerkers

In het kader van zijn groei en nieuwe positionering verwelkomt Voice twee nieuwe medewerkers in zijn team: Annemie Verschueren en Truus Heremans.

Annemie heeft ruim tien jaar bureau-ervaring bij Duval Guillaume. Als teamleader moet Annemie intern zorgen voor de optimalisatie van het projectbeheer, om de klanten van Voice een nog performantere service aan te bieden.

Dankzij haar ervaring bij The Reference en Emakina kan Truus buigen op een solide ervaring op het vlak van strategische planning en de optimalisatie van campagnes via digitale kanalen en sociale netwerksites. Truus specialiseerde zich eveneens in SEO en SEA.