Het shoppen van de toekomst = social

by Karin Cuppens on in Social media

Shoppen. Een woord dat menig hart doet sneller slaan. Er een dagje op uit met de vriendinnen of met de hele familie. Of gewoon lekker vanuit je luie zetel. Online shoppen heeft ons koopgedrag radicaal veranderd. Schoenen worden in de metro gekocht, nog voor je op het werk aankomt. Tussen de soep en de aardappelen wordt er een verjaardagscadeautje besteld voor je mama. Op het wc (want… waarom niet) plaats je nog een bestelling voor dat nieuwe boek. We shoppen er op los. Altijd en overal. Maar hoe kan social media die ervaring nog interessanter maken?

Power to the experts… Of toch niet?

Merken zijn alomtegenwoordig op sociale media. Dat is een feit. Maar wat kunnen zij ons nu bieden? Waarom zou je pakweg Zalando willen volgen op Instagram? Ook al geeft meer dan 50% in een recent onderzoek aan dat ze dit doen om de laatste producten van een merk te zien, gaat het vaak ook verder dan dat. En dan hebben we het natuurlijk over het magische C-woord: content. De consument is op zoek om geïnspireerd te worden.  Ebele Wybenga van Hear Hear uit Nederland legde eerder dit jaar, tijdens de eerste Content Rules?! in Antwerpen uit hoe we van een ‘Age of the Amateur’ nu naar een ‘Editorial Age’ evolueren. Dit wil zo veel zeggen als een terugkeer naar expertise. Waar voordien user-generated content schering en inslag was, horen mensen nu terug graag de mening van iemand die professioneel bezig is in zijn vak. De power blijft natuurlijk wel to the people die de controle hebben over welke content ze waar verorberen. Ook blijft het on demand verhaal, waarbij de consument de touwtjes in handen heeft over de platformen die hij interessant vindt op een bepaald tijdstip van de dag, zeer actueel.

Het is duidelijk dat dit voor merken een interessante deur is om in te trappen. Brands hebben a priori een bepaalde expertise die ze nu weer kunnen aanwenden om hun geloofwaardigheid te vergroten en uiteindelijk ook sales te bekomen via deze weg (als we even de bocht heel kort nemen). Kijk bijvoorbeeld naar Net-à-Porter. Deze online boetiek verkoopt high-fashion brands zoals Dries Van Noten, Chloé, Lanvin etc, maar afgezien van deze commerciële activiteiten, investeren zij ook in een online magazine dat ze wekelijks publiceren. Er staan trends in, interviews met inspirerende personen, shopping edits en zo veel meer. En het is niet gewoon de marketing directeur die hier zijn goesting doet. Vele gerenommeerde fashion editors zijn niet vies van een artikel in het Net-à-Porter magazine. De online boetiek vergroot dus enorm zijn geloofwaardigheid in de modewereld en genereert rechtstreeks sales uit dit magazine.

‘Slimme’ reclame

OK, maar hoe helpt een Instagram account Zalando dan om meer te verkopen? En vooral waarom zien consumenten dit als een plus en zouden ze graag shoppen via social? Volgens Marketing Week worden sociale media vandaag de dag vooral nog gebruikt om inspiratie te vinden voor een volgende aankoop. Onderzoek toont aan dat 25% op social rondstruint om geprikkeld te worden met nieuwe ideeën, maar het blijft nog moeilijk om dit te converteren naar echte sales. Het afgelopen jaar werden er al grote stappen gezet door Facebook en ook Instagram om een gebruiksvriendelijke shopping ervaring te bieden binnen het eigen platform en zo vooral de ‘catalogus’ waarde van Instagram te kapitaliseren. Met merken zoals Tommy Hilfiger, die het ‘see now, buy now’ concept toepassen tijdens hun defilés, wordt een koper alsmaar meer verwend. Alles moet hier en nu te shoppen zijn. Social zou daar een grote rol in kunnen spelen door niet enkel de aankoop van producten op mobiel en binnen het platform te faciliteren maar ook door bijvoorbeeld chatbots te implementeren die een persoonlijke en ‘echtere’ koopervaring kunnen nabootsen.

Mary Renner Beech, hoofd van marketing bij Kate Spade & Company, gelooft ten volle in social shopping: “People are going to demand and expect a personalised experience because the data is there to support it.” En die goudmijn aan data kan dan maar best goed aangewend worden. De consument kan bijna precies gecibleerd worden in iedere fase van zijn leven, maar dat moet wel correct zijn. Hij duldt het niet langer om reclame te krijgen voor pampers als zijn kind ondertussen 4 jaar is. We verwachten op ieder moment van de dag dat we precies de content krijgen geserveerd die voor ons relevant is. En reclame valt daar nu ook onder indien het als goede content wordt gebracht.

Kortom, social shopping heeft een groot potentieel om uit te groeien tot een belangrijke pijler van de e-commerce. De consument is er klaar voor, nu de rest nog. Tik tak, tik tak.

Bronnen:

https://www.businessoffashion.com/articles/fashion-tech/who-is-winning-the-social-media-shopping-race

https://www.marketingweek.com/2016/03/23/social-commerce-how-willing-are-consumers-to-buy-through-social-media/