5 tips voor politieke partijen op social media

by Steven Piessens on in Tips, Strategie, Social media

Sinds enkele jaren berichten de media uitgebreid over de verkiezingscampagnes die de politieke partijen voeren via social media. Sommige partijen lanceren een heus bombardement aan advertenties op Facebook en Twitter. Hoe kunnen partijen hun inspanningen op social media verbeteren? Vijf tips.

1. Wees het hele jaar door actief.

Het werkt niet om bij elke verkiezing een nieuw offensief op social media te starten. Dat is weinig geloofwaardig en het wekt de indruk dat het je als partij enkel om de stemmen te doen is. Een (online) reputatie en verhaal bouw je op door permanent actief te zijn op social media.

2. Spreek de taal van de mensen.

Op social media zitten dezelfde mensen die ook aan de keukentafel, op café en in de sportclub spreken over het grote en het kleine nieuws van de dag. Politieke partijen die er in slagen om de 'taal van de mensen' te spreken, kunnen er in slagen om door te dringen tot hun alledaagse gesprekken op social media. 

3. Spreek niet 'naar' maar 'met' de kiezers.

Traditionele media in de 20ste eeuw waren vooral eenrichtingsverkeer: roepen naar je publiek zonder dat ze een kans kregen om te reageren. Met de komst van social media heeft het publiek een stem gekregen en kan het terugroepen. Op social media hebben mensen zelfs de macht om je de rug toe te keren en nooit meer terug te komen.

4. Let op voor online overkill

Adverteren op social media kan even irritant zijn als spam in je mailbox. Zorg dat je social ads een toegevoegde waarde hebben. Dat kan door er een inhoudelijk verhaal aan te koppelen, feedback te vragen en echt te luisteren naar de reacties.

5. Claim je territorium

Ook op social media moet je als partij proberen om met enkele specifieke thema's een duidelijk territorium af te bakenen. Dat vergt een strategie, een positionering en een doordachte aanpak van het 'conversation management' op social media.