Trein, tram, bus: laat van je horen!

by Steven Piessens on in Social media, Mobile, Web/Digital

Wat als de trein met je zou praten? Wat als je niet meer moet aanschuiven voor een ticket? Wat als een app op je smartphone de snelste tramroute berekent? Uit recent internationaal onderzoek van Accenture* blijkt dat gebruikers van openbaar vervoer vooral zitten te wachten op de integratie van nieuwe technologieën in het openbaar vervoer om hen het leven gemakkelijker te maken.

Breng mens en vervoer dichter bij elkaar

Vele honderduizenden Belgen nemen elke dag het openbaar vervoer. Velen klagen echter over de dienstverlening. Tijd om mens en vervoer dichter bij elkaar te brengen. Social media, mobile oplossingen en online conversaties staan te trappelen om reizigers op hun wenken te bedienen. Maar wat zijn de belangrijkste verwachtingen van de reizigers?

Reizigersverwachtingen en nieuwe technologie

Meer informatie en interactie via social media

Meer communicatie via social media over de dienstverlening staat  voorop. Meer dan 90% van de reizigers wil informatie ontvangen over tarieven, uurrroosters, promoties en vertragingen via social media*. Maar  er is meer dan informatie alleen: reizigers willen een digitale relatie met hun trein-, tram- of busmaatschappij. Ze willen vragen kunnen stellen, gepersonaliseerde diensten ontvangen en vervoersnieuws krijgen dat hen interesseert.

Paperless is minder aanschuiven en meer tijdwinst

Van de reizigers ziet 84% minder lange wachtrijen als de belangrijkste verbetering*. Ook self-service en 24u-dienstverlening scoren hoog*. Dus als het van de reizigers afhangt, verdwijnen papieren tickets samen met de wachtrijen en betaal je via smartphone.

Eén ticket voor alle openbaar vervoer

Eén enkel ticket waarmee je de verschillende vervoersmodi kunt gebruiken, staat hoog bovenaan het verlanglijstje van de gebruikers. Nieuwe technologieën maken dat mogelijk. Nu moeten de beleidsmakers nog mee willen...

Technologie heeft zijn prijs

Technologie lost uiteraard niet alles op. Stipt, net, comfortabel en veilig openbaar vervoer staan bovenaan de behoeftepiramide van de reizigers.

Maar er is goed nieuws voor de openbare vervoersmaatschappijen. Reizigers zijn bereid minstens 10% meer te betalen indien je tickets kan kopen via smartphone, je niet moet aanschuiven voor een ticket en een app je reis laat plannen.*

Voice biedt oplossingen aan bedrijven die digitale relaties willen uitbouwen met hun klanten en via technologie het leven van mensen eenvoudiger, comfortabeler en leuker wil maken.

* Bron onderzoek Accenture: “Public Transportation Users Predict Big Increases in the Use of Smartphones, Paperless Travel and Social Media, New Accenture Survey Reveals”, 21 mei 2013 – link: http://bit.ly/1f6RlUl