Bedrijven hebben ook emoties, zeker op social media.

by Steven Piessens on in Social media, Mobile

Kijk eerst even naar het bord op het terrasje van dit café in Nice. Stel dat je moet kiezen: twee gelijkaardige cafés naast elkaar met dezelfde prijzen, waarbij het ene café de tarieven gewoon opsomt en het andere deze ludieke manier gebruikt. Op welk terrasje ga jij plaatsnemen?

Geen communicatie zonder emotie

Wellicht kiezen veel mensen voor het terras met humor. Dat café legt wat wij noemen een emotionele laag over zijn communicatie met klanten. De ervaring bij Voice leert dat er een 70/30-regel geldt bij content marketing. 30 procent van de informatie die een merk online publiceert, is bij voorkeur rationele bedrijfsinformatie over producten en diensten vanuit een expertise. Terwijl 70 procent van de content op social media best een meer emotioneel karakter heeft. Content die eerst mikt op het hart en dan op het hoofd, scoort beter. Vooral op social media is emotionele communicatie de ideale manier om meer likes en shares te krijgen, én ook om de meer rationele informatie over te brengen.

Ook bedrijven zitten vol emotie

In business-to-business kan je deze contentregel omdraaien: 70 procent bedrijfsinfo en 30 procent emotionele info geldt als een evenwichtige contentbalans. Met die emotionele laag moeten bedrijven nog beter leren omgaan. Dikwijls vergeten ze dat er achter de klanten, consumenten en werknemers mensen schuilgaan die ook chatten op Facebook, Angry Birds spelen en grappige video’s bekijken op YouTube. Veel merken beseffen dat we leven in het digitale tijdperk, nu dienen ze nog de stap te zetten naar het tijdperk van de emoties en de menselijke conversaties. Social, Local en Mobile media (of kort ‘SoLoMo’) bieden daar nieuwe mogelijkheden toe.

Voice brengt de mens terug in de machine en helpt merken op die manier beter contact maken met klanten, consumenten en medewerkers. We are all human after all.

Foto's via: 6buzz en DeviantArt