900 euro voor een Instagrampost? Influencer marketing onder de loep

by Laure Vandeghinste on in Voice, Strategie, Social media, PR

Forbes voorspelde het begin dit jaar al: influencer marketing scheert hoge toppen in 2017. Terecht, als je weet dat het gebruik van adblockers het afgelopen jaar met 30% steeg en onze fameuze millennials opvallend minder voor de beeldbuis te vinden zijn dan 35-plussers.

Wie zijn ze?

Online influencers maken gretig gebruik van social media om hun personal brand te ontwikkelen en te onderhouden. Ze brengen hun leven op een spannende, maar authentieke, manier in beeld en kunnen rekenen op een trouwe fanbase die hen op de voet volgt.  

U kan online influencers vergelijken met de bende coole meisjes of jongens naar wie u opkeek in het zesde middelbaar. U wilde toch ook die Eastpak? En geef toe, u droeg hem ook tot onder uw bips*.

Wat kunnen ze voor u betekenen?

Influencers genieten aanzien bij hun volgers. En dat maakt hen juist zo interessant voor merken. Wilt u de naamsbekendheid van uw merk een boost geven binnen een bepaalde doelgroep? Of wilt u het associëren met nieuwe waarden? Dan kan u zeker baat hebben bij een influencer, met het juiste profiel, die uw merk gebruikt, aanprijst, evalueert en in beeld brengt.

Maar pas op, laat u niet vangen, ga niet blindelings voor de influencer met het meeste aantal volgers. Het is verleidelijk om voor die 100k te gaan en de 8000 te laten voor wat het is. Toch is dit niet altijd de slimste beslissing.

To pay or not to pay?

Weeg het bereik, de kwaliteit van de volgers, de interacties en uw budget goed af. Inderdaad, budget heeft u in sommige gevallen ook nodig. €900 betalen voor een Instagramfoto? Is dat niet wat overdreven? Dat hangt ervan af. Onze influencers zijn er zich van bewust dat ze de juiste doelgroep voor uw merk bereiken. Ze investeren energie, geld en tijd in hun blogs, foto’s en video’s. En ze weten ook dat u investeert in online advertising. Dus waarom zouden zij zich niet laten betalen voor het plaatsen van uw producten?

Akkoord, maar er is meer dan bereik en budget alleen. Het verhaal moet zowel voor uw merk als voor de influencer geloofwaardig blijven. Een influencer die de ene dag merk X de hemel in prijst en de dag nadien zweert bij de concurrent is niet goed bezig. Ook al bereikt u hiermee 100k volgers, de geloofwaardigheid en authenticiteit van uw merk en de influencer is doorprikt.

Hoe dan wel?

Vind een goede mix. Stuur niet blindelings 15 test-pakketten op naar 100k+ influencers. Die ene Instagramfoto of Snapchat story zal het verschil niet maken. Micro-influencers hebben misschien minder aanhang, hun verhaal is daarom niet minder authentiek, integendeel. Hun engagement rate ligt vaak hoog omdat ze dichter bij hun volgers staan.

Ons advies: bekijk een influencer strategie op lange termijn en benader hen met een gepersonaliseerde aanpak, ga na of het klikt tussen uw merk, de influencer en zijn of haar publiek, ontmoet hen, luister, en zorg voor goede content. Wilt u hiervoor graag een duwtje in de rug? Neem contact op met press@voice.be.

*Dit artikel werd geschreven door een 90’s kid.

Bronnen:

https://www.forbes.com/sites/ajagrawal/2016/12/27/why-influencer-marketing-will-explode-in-2017/#1f9150ab20a9

https://thestack.com/security/2017/02/01/adblock-blockers-ineffective-adblocking-up-30-globally-in-two-years/

http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2017/millennials-on-millennials-a-look-at-viewing-behavior-distraction-social-media-stars.html