Redden social media het MVO-rapport?

by Steven Piessens on in Tips, Social media, PR

Ik wil de rapporten over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO of CSR) die ergens in een bureaulade stof liggen te verzamelen niet tellen. Alhoewel social media aan bedrijven eindelijk de kans bieden om de stakeholders actief te betrekken bij hun MVO-beleid, blijft het meestal bij mooie brochures, PDF-documenten en statische websites. Wat te doen?

MVO gaat over mensen.

Social media dat zijn de mensen. Dat is debat, opinie en emotie. Precies wat een MVO-beleid nodig heeft om op scherp te staan. Twitter-reacties, discussies op Facebook en opinies via Linkedin kunnen MVO uit brochures en websites halen en écht onder de mensen brengen. Veel belangrijker dan een raad van bestuur die het MVO-beleid goedkeurt, is de goedkeuring van de klanten, personeelsleden en het brede publiek zelf. Want draagvlak voor MVO bouw je niet op vanuit ivoren torens. MVO leeft via conversaties en discussies. Social media bieden de kanalen om dat te doen.

Denk social media.

Hoe breng je een MVO-beleid onder de mensen? In elk geval niet door PDF-rapporten door te sturen naar mensen die interesse betonen. We moeten MVO op een nieuwe manier durven benaderen. Niet als een statische rapportage van een verplicht nummertje, maar als een actieve manier om in dialoog te treden met stakeholders. De gekende social media-tips zijn ook hier van kracht: luister, analyseer, reageer, bertrek en doe dit op een mensvriendelijke manier. 

Vertel een verhaal.

Het belangrijkste advies voor MVO-rapporteurs is wellicht dit: vertel een verhaal. Breng je MVO-informatie via een Youtube-video, een Facebook-pagina en zelfs in 140 Twitter-karakters naar het brede publiek. Geef experten de kans om de MVO-data te analyseren, interpreteren en suggesties te doen ter verbetering. En ja, er zal kritiek zijn. Maar geen enkel bedrijf is maatschappelijk verantwoord geworden door enkel naar het eigen gelijk te luisteren.

Enkele goede social MVO-voorbeelden.

- Facebook: Unilever, project Sunlight

- Twitter: @DaveStangis, VP Public Affairs/CR Campbell Soup

- Video: Dove, Real Beauty Sketches 

Het team van Voice is in staat om MVO weg te halen van de bureaus en onder de mensen te brengen via social media. Wanneer gaat MVO in jouw bedrijf echt sociaal worden?